2018. március 3., szombat

Az év legnagyobbjai és... | Szubjektív HáziOscar 2018

Pár óra múlva megrendezésre kerül immáron 90. alkalommal a legnagyobb filmművészeti díjátadó, s ezen alkalomból felbuzdulva összeraktam a saját fapados, házi díjátadó rendezvényemet. A lista szubjektív és ezt hangsúlyozom. Olvassátok, görgessétek:

1.) Legjobb rendező
Guillermo del Toro és Christopher Nolan. Én személy szerint nem tudok dönteni kettejük közül. Nolan egy nagyon felnőtt, realista filmet tett le az asztalra a Dunkirk képében, míg del Toro egy impozáns, kreatív és szép kis alkotást a Víz érintésével. Mindketten vérprofin dolgoztak és bármelyikük fogja megkapni az aranyszobrot én örülni fogok.  

2.) Legjobb eredeti forgatókönyv
Martin McDonagh és a Három óriásplakát Ebbing határában. Nem meglepő. Mégis mit várnánk el korunk egyik legnagyobb színházi alkotójától és drámaírójától, aki most éppen a filmművészetet készül meghódítani. McDonagh nagyon ért a jó történet vezetéshez, valamint a kiforrott dialógus kezeléshez és ez a Három óriásplakátban is szembetűnik. Érezhető, hogy a sztori dramaturgiája ügyesen építkezik. Minden pofonvágós jelenetre jön a következő, majd a következő egészen a stáblistáig.

3.) Legjobb adaptált forgatókönyv
Logan! Nagyon örültem a jelölésének és bár fikarcnyi esélye sincs, én mégis azt mondom övé ez a díj, mert okosan és ügyesen építkező történetről van szó, mely kigyomlálja a képregény filmek általános hibáit és megtartja azok érdekes vonásait. Merész vállalkozás volt egy ennyire komoly filmet készíteni az X-Men univerzumhoz, de megérte. Sőt! Talán minden idők legjobb képregény-adaptációját kaptuk meg általa.   

4.) Legjobb férfi főszereplő
Gary Oldman és ez vitán felül áll. Korunk egyik legtehetségesebb férfi színészét láthatjuk személyében, aki (ellentétben Johny Depp-el) minden egyes átalakulásával újabb bombát robbant a filmművészet nagyjeleneteiben. És ezt úgy mondom, hogy nem láttam A legsötétebb órát. Shame on me. 

5.)Legjobb női főszereplő
Frances McDormand, az év anyafarkasa. Ő az aki idén minden egyes pillantásával meggyőzte a nézőt arról, hogy itt nincs kérdés. Bitang erős színészi játékot hoz, melynek minden percét látványosan átéli és megérti. Nagy gratuláció, mert abban a szerepben, amit játszik ez nem könnyű.  

6.) Legjobb férfi mellékszereplő
Sam Rockwell, aki a semmiből robbantott atombombát a lehengerlően ügyes színészi játékával. Karakterének megformálása a Három óriásplakátban szenzációs lett. Egyszerre komikus, mély, ördögi, de valahogy mégis szerethető figurát hoz nekünk. Engem megvett. 

7.) Legjobb női mellékszereplő
Allison Janney és a párját ritkítóan jól eljátszott karaktere. Az Én, Tonya egy könnyen befogadható kis dokumentumfilm lett, melyben nincsenek világot megváltó jelenetek, de egyszer bőven élvezhető. Kivéve egy valamit, pontosabban valakit és az Janney. Ő nem csupán élvezhető, hanem lehengerlő. Minden egyes jelenete szétrobbantja a vásznat és ez nem semmi.

8.) Legjobb eredeti filmzene
Három óriásplakát Ebbing határában és A víz érintése. Ismét egy páros, mert mind a két soundtrack más, de mindkettő ugyanúgy remek. Nagyon jól alapozzák meg a filmek hangulatvilágát és önálló alkotásként is szépek. Abba az észre sem veszed, hogy harmadjára hallgatod kategóriába helyezném őket. 

9.) Legjobb eredeti betétdal
Na ez a kategória, melynek nevezetjei közül egyik se fogott meg, úgyhogy kihasználom az alkalmat, hogy valami teljesen indokolatlan baromságot helyezzek ide. Mondjuk legyen a magyarok új kedvence (irónia.)

10.) Legjobb hangvágás/hangkeverés 
Dunkirk, mely mintapéldája annak, mikor a hanghatás annyira mélyen megbújik és a történet egy részét képzi, hogy észre se veszed hogy ott van. De ha hirtelen eltűnne, savanyúbb lenne egy fokkal az az intenzív élmény. 

11.) Legjobb látványtervezés
Szárnyas fejvadász 2049. Ami ebben a filmben szemünk elé tárul túlzás nélkül gyönyörű. Talán ez az a film, mely esetén megengedem a látványorgia kifejezés használatát.

12.) Legjobb operatőr
Dunkirk és a Szárnyas fejvadász 2049. Briliáns, kifogásolhatatlan fényképezés mindkettő. Az egyik intenzív látványú, a másik inkább szürke, de kifinomult. Egy nagy taps az operatőröknek. 

13.) Legjobb jelmez
Fantomszál. Amit nem láttam. Újabb shame. Ennek ellenére a hallottak és előzetesen látottak alapján szembetűnően egyértelmű (mondjuk egy olyan filmnél, melynek keretét a ruhák adják nagyon meglepő.) 

14.) Legjobb vágás
Nyomd bébi, nyomd! Derült égből villámcsapásként ért, hogy ez az egyébként szórakoztató film mennyire jól van vágva. Pont a film ütemvilágához és dinamikájához illeszkedik, nem zavarja a szemet és elmélyíti az eseményeket. Örülnék, ha ezt a díjat haza vinné. (Amúgy nem értem, hogy az új Kaptár film vágóját miért nem jelölték, kijárt volna neki a tökön rúgás mellé.)

15.) Legjobb vizuális effektek
A majmok bolygója: Háború. Tisztázhatjuk, hogy ez a díj tulajdonképpen Andy Serkisnek jár már kitudja hanyadjára. Az amit ez az ember művel szenzációs és elkeserítő, hogy ezt alig honorálják. Egyébként meg az új majmok bolygójába épített CGI az egyik legjobb volt, amit az elmúlt években láttam. Komolyan. 

16.) Legjobb animációs film
Ötletem sincs. A jelöltek közül csupán a Bébi urat láttam, de azt a vackot hagyjuk is békén. Valószínűleg a Cocot mondanám, mert mindenki agyon dicséri. Utólag bepótlom. 

17.) Legjobb idegen nyelvű film
Testről és lélekről és ezt nem csak azért mondom, mert magyar vagyok! A legtöbb külföldi jelölt ott rontja el, hogy nagyon díjra hajt és olyan művészkedővé válik, amit már nehéz kibírni. Őszintén én két éve a Saul fiánál is kicsit ezt éreztem, ennek ellenére örültem sikerének. Ám Enyedi Ildikó filmje olyan igazi, ártatlan, szerethető és csodálatosan szép, s ehhez nem kell a holokauszt, szexuális deviancia vagy éppen a társadalmi egyenjogúság kérdéseinek feszegetése. Ez a film megmutatja, hogy ezt így is lehet csinálni, s így is kell csinálni. 

18.) Legjobb film
Három óriásplakát Ebbing határában. Amikor a kortárs filmművészet tökéletesítésére gondolok, mindig olyan filmek jutnak eszembe, melyek sikeresen elmossák a művész és mainstream mozi közti határt. Itt ez megtörtént, sőt meteorként csapott az ártatlan közönség közé. Egy külsőségeiben szórakoztattató, belsőségeiben mélyen megrázó, erősen társadalomkritikus filmalkotás, mely számomra hivatkozási ponttá tudott válni a mindenki számára fogyasztható film kategóriában. Elképesztő és dicséretre méltó teljesítmény ez és remélem sokáig nem felejti el senki.  

Ezzel vége is lenne, de! Néhány pozitív, illetve negatív filmélmény kapcsán bennem akadt a szó. Ezt nem szabad engedni, így még néhány sor erejéig maradjatok a posztnál.

+ Legnagyobb csalódás
A Setét Torony. Ezerszer kihisztiztem magam emiatt és már elegem van. Egy nagy potenciával rendelkező epikus és szórakoztató sorozatot kaphattunk volna, ha tisztelettel és hozzáértéssel bánnak az alapanyaggal, de ez nem így lett. Kaptunk egy már-már nézhetetlen tucat vackot, melynek legnagyobb érdeme az, hogy nagyon rövid. Taps-taps Hollywood!

+ Legambivalensebb film
Star Wars - Az utolsó jedik. Komolyan mondom hónapok óta hezitálok, hogy ez most jó, rossz, középszerű, befogadhatatlan esetleg kiemelkedő. Nagyon rég éreztem ilyet utoljára filmnél, s ebből a szempontból mindenképp érdekes élmény volt. 

+ Leg"ilyet többet ne csináljunk" film
Alien: Covanant. Megkockáztatom ez az éve talán legszörnyűbb filmje és ez annak köszönhető, hogy rettenetesen nem tudja mi az istent akar. Komolyan mondom ennél baromságokkal és hülyeségekkel gazdagabb filmet régen láttam, mely a tetejébe még rohadtul unalmas is. És a legrosszabb, hogy ezt mind Ridley Scott követte el, akivel nem tudom mi az atyaúristen van mostanság. Lehet érdemes lenne a nyugállományba vonuláson gondolkodni. Ezt fáj kimondani, de ha egyszer ez az ember a saját remekművét gyalázza meg!

+ LegWTFebb film
Anyám! Erről a filmről korábban már írtam egy rövid 1percest és ott ki is fejtettem, hogy egy olyan filmről van szó, melyet egyesek utálnak, mások szeretnek, de mindenkire ugyanúgy hat és szerintem épp ezért szürrealizmusával együtt remek alkotás.

+ Legjobb másik magyar film
A Viszkis. Szintén írtam már róla, ezért nem is fecsérelnék több szót rá. Annyit azért igen, hogy a magyar filmipar egy szerintem meghatározó filmje, mely sokáig hivatkozási pont lesz.

+ Legokésabb film
Thor - Ragnarök. Annyit tudnék elmondani róla, hogy a legszórakoztatóbb Marvel film az összes közül. Szerintem. És végre! Számomra az egész Marvel univerzumnak ez az eszenciája, hisz ez nem a filmművészeti mélységről, hanem a színtiszta, popcorn gazdag szórakoztatásról szól. És úgy tűnik erre rájöttek. 

+ Legszimplább kellemes film
Lady Bird. Valahogy nem tudott bekerülni egyik kategóriába se nálam, de ennek ellenére megemlíteném. Egy könnyed és szórakoztató dráma a tinédzser létről és a felnőtté érésről, mely témát rengetegszer láttuk már vásznon és papíron egyaránt. De ez örökké egy jó alapanyag lesz, hisz ilyen a tini lét.

+ "Legrosszabb" film 
Szólíts a neveden. És most lehet rám gyújtani a házat, de mindig jelzem a címben, hogy szubjektív véleménykifejtésről van szó és számomra ez a "mű" idén mintapéldája volt a hogyan nem csinálunk filmet kategóriának. Annyira sok jól sikerült film készült az idők során a melegségről és meleg kapcsolatokról, elég csak a Túl a barátságonra gondolni. De még az idén kijött Thelma című több sebből vérző alkotás is jobban bánt a témával. Egyszerűen nem, így nem készítünk filmet. Nincsenek történetszálak, karakterfejlődések, mögöttes tartalom, szórakoztató jelleg, csak a két szereplő nyali-falija. És ez engem elképesztően irritált, mert tele van a film tényleg szép jelenetekkel, de ott az a sok öncélú is. Így tényleg nem tud kezdeni semmit se vele az ember. Ha csak egy pici csavart, érdekességet vagy bármit az égvilágon beletettek volna, egy rohadt jó film lehetne és én vagyok a legidegesebb, hogy ez nem történt meg. 

1 megjegyzés: